Jiří Kočvara

Jiří Kočvara

Zde na těchto stránkách předávám své dlouholeté skušenosti jiným. Nebo se aspoň snažím:D

Stránky věnované těmto značkám

Manet 90/90

MANET M-90 se vyráběl od roku 1946 v národním podniku Povážská Bystrica. Jeho dlouhá a pečlivá historie začala ve Zbrojovce Brno, kde vznikala celá řada prototypů, z níž vznikl výjimečný motocykl s celou řadou konstrukčních novinek. Výrobu tohoto unikátu svěřila Zbrojovka své pobočce v Povážské Bystrici, která se ještě v tomtéž roce osamostatnila pod novým názvem Povážské strojírny.
Tímto začalo velké slovenské tažení ve výrobě motocyklů. První sériově vyráběným motocyklem z Povážské Bystrice se stal právě MANET 90. Název tohoto motocyklu vznikl podle názvu hory MANÍM, která se tyčila nad Povážskou Bystrici. Tím přišel na svět nový motocykl, který měl něco, co dosud neměla žádná československá sériově vyráběná motorka. Byl to motor, který proslavil MANETA 90 svými dvěma písty vedené v jednom válci s jedním klikovým mechanismem. Konstrukce tohoto motoru byla postavená na dvou pístovém systému dvoudobého motoru, řešená tak, že pracovní válec byl rozdělen na dvě vrtání se dvěma písty svisle za sebou, přičemž spalovací prostor pro oba písty měl jednu společnou svíčku. Písty byly připojeny rozdílnou ojnicí na společný čep klikové hřídele, takže se při otáčení jeden píst předbíhal či zpožďoval za druhým. Tím se dosáhlo vhodného časování otvírání kanálů sání, výfuku a přefuku. Motor byl spojen s převodovkou se třemi rychlostními stupni a spojkou ponořenou v olejové lázní. Primární ozubené kolečko převádělo svou sílu na spojkový koš pomocí šikmo uložených zubů, které nahrazují
dobře známý primární řetěz. To vše řídilo magneto, ve kterém byla zabudována nejen světelná cívka, ale i též zapalovací cívka vyvedena zapalovacím kabelem přímo ke svíčce. Přední vidlice byla opatřena teleskopickými tlumiči s předním světlem spolu s tachometrem a přepínačem. Schránka pro nářadí, která nesmí chybět na žádném motocyklu, byla důmyslně skrytá pod víkem palivové nádrže. Sedlo bylo klasicky jednosedadlové s jednou centrální pružinou, pod kterou se nacházel klakson. Kola byla opatřena jednostrannými brzdovými bubny o rozměru devatenácti palců.
MANET M-90 se vyráběl do roku 1951. Za tu krátkou dobu se vyrobilo úctyhodných 37.630 kusů. Po tomto nezapomenutelném motocyklu přišla v roce 1955 nová éra, všem dobře známá výroba PIONÝRU, která začala motocyklem JAWA 50 typ 550, tzv. Pařezem.

Manet 90 typ 90

Motor dvoudobý vzduch chlazený Karburátor
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2916
Obsah válců 93ccm Průměr difuséru 16mm
Vrtání 2x32mm
Zdvih 58mm Magneto
Kompresní poměr 1:7,3 Stejnosměrný proud 6V
Maximální výkon motoru 23,5kw při 4500ot/mim Výkon dynama 20W
Maximální rychlost 65km/hodině Přední žárovka 15/15W/-25/25w
Prům. spotřeba s osobou 1,5 l/100km Zadní žárovka 5W
Obsah nádrže 7,5 litru Zapalovací cívka Pal Super N7R/N8R
Výška motocyklu 910 mm Zapalovací svíčka 0,5mm
Délka motocyklu 1890mm
Šířka motocyklu 730mm Kola
Rozměr přední pneumatiky 2,50/19
Váha stroje-bez paliva 95kg Rozměr zadní pneumatiky 2,50/19
Váha stroje-s palivem 72kg Rozměr předního ráfku 1,00atp
Únosnost (užitková váha) 90kg Tlak v pneumatice 1,5,atp
Primární převod řetězem šikmé ozubení
Sekundární převod řetězem 1/2x3/8
Poměr převodu-primární (19/62) Seřízení předstihu
Poměr převodu-sekundární 1:2,44 Vzdálenost přerušovače 0.3-0,4mm
Poměr převodu-1. pře. stup. 1:2,94(24/14x24/14) Předstih zážehu před Hú 04,5mm
Poměr převodu-2. pře.stupeň 1:1,716(24/14x19/19)
Poměr převodu-3. pře.stupeň 1:1 přímý záběr
Celkový převod 1. stupeň 1:3,06 Maximální zdvih pře. vidlice 90 mm
Celkový převod 2. stupeň 1:1,75 Maximální zdvih zad. vidlice 50 mm
Celkový převod 3. stupeň 1:1,0
obr1.jpg
obr2.jpg
obr3.jpg
obr4.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "9436"
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one