Jiří Kočvara

Jiří Kočvara

Zde na těchto stránkách předávám své dlouholeté skušenosti jiným. Nebo se aspoň snažím:D

Stránky věnované těmto značkám

Manet 100 typ 01

MANET 100 Typ 01 odstartoval svou skútrovou kariéru v roce 1958 na Slovensku v Povážské Bystrici. Byl to druhý a poslední výrobce skútru u nás v Československu. Konkurencí jí byl od roku 1957 skútr ČEZETA 501 o obsahu 175 cmm, který byl znám svým předním čumákem, ve kterém byla umístěna palivová nádrž. Zato skútr Manet měl palivovou nádrž umístněnou v zadní části skútru pod sedlem. Celou zadní část tvořil blatník který se po odšroubování a odpojení elektrické koncovky spojující zadní světla a blinkry, zvedla a pod ní se schovává to nejcennější. Dvoutaktní Motor s nuceným chlazením, který byl zcela nové konstrukce, opatřen dynamo startérem, na kterém byla po celém obvodě přichycená příční žebra a ty se staraly o funkci větráku. Na ventilátor byl napojen plechový plášť válce a hlavy které měl za úkol rozptýlit rovnoměrně čerstvý vzduch po celém válci . Plášť válce a hlavy sloužil jako nosník pro přichycení zapalovací cívky spolu s kondenzátorem. Karburátor byl opatřen pro lepší studený start sytičem, ten se ovládal pomocí táhla pod řídítky. Karburátor byl napojen na plechový vzduchový tlumič sání opatřen drátěnkou, přes kterou byl vzduch filtrován. Motor měl čtyřstupňovou převodovkou opatřenou primárním převodem spojenou kliku a spojkového koše pomocí Duplex řetězu. Spojkový koš byl vylepšen o středové jehlové ložisko to nahradilo klasickou ocelovou čep. Spojka byla ovládaná pomocí mechanismu, který je umístěn na levém deklu motoru. Na pravém deklu dynama, který je součást ventilátoru se nachází víčko pod kterým je ukryt přerušovač zapalování. Obě strany jsou snadno přístupné pro seřízení předstihu, karburátoru a spojky. Jen stáčí vsunout kliček od bošáku do dvířek levé nebo pravé strany zadní kapotáže. S motorem souvisí 12 Voltová elektro instalace která byla druhou lahůdkou tohoto stroje. Ta byla rozdělená do čtyř okruhu které byly samostatně jištěny porcelánovými pojistky, ty se nacházely po odundáni krytu pod řídítky. U pojistek se nacházel přerušovač blinkru a spínací relé spolu s odporem. Pod touto elektrickou skříni se nacházely dva 6 voltové akumulátory, které se staraly o spuštění motoru pomocí startéru, který současně slouží jako dynamo. K ovládaní elektro výzbroje slouží otočné přepínače na řidítkách pro světla, blinkry a elektrickou houkačkou. Řídítka byla z hliníkového odlitku a opatřeny drážkami na který byl připevněn plexi štít. No a to vše je postaveno na čtrnácti palcových pneumatikách oproti svému konkurentovi ČEZETĚ 501-502, která jezdil ještě na menších kolech o rozměru dvanácti palců. Pro zaparkování se dal použít stojánek dvouramenný anebo jednoramenný(policajt) který byl součást každého MANETA. Přední kolo je pruženo centrální jednou vinutou pružinou s kapalinovým tlumičem. Zadní kolo získalo dvě vinuté pružiny s jedním kapalinovým tlumičem. MANET 100 typ 01 byl vzápětí zdokonalován o MANETA 100 typ 01/A který, dostal zvýšené plexi o 9 cm. Motor byl zdokonalen o spojkový koš který, byl upraven ze tří lamel na čtyři korkové lamely. MANET 100 typ 01/B již měl zdokonalený rám v podobě zvětšeného průměru hlavní nosné trubky z 45 na 55mm. Přední a zadní teleskopická vidlice měla dříve uložené v bronzových pouzdrech, od tohoto typu 01/B již byly uloženy v gumových pouzdrech. První skútr ze Slovenska MANET 100 typ 01/B se prodával v roce 1965 za 4.800 korun československých. V roce 1964 byl nahrazen mezitypem MANETE 125 typ 03.

Manet 125 typ 01

Technický popis z roku 1964
Motor dvoudobý vzduch chlazený Karburátor
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2918 S-12
Obsah válců 98,1ccm Průměr difuséru 18mm
Vrtání 50mm Hlavní tryska 95
Zdvih 50mm Volnoběh tryska 40
Kompresní poměr 1:7,8 Sytičová tryska 88
Maximální výkon motoru 5,2K při 5500 ot/min Poloha jehly 4 zářez ze shora
Maximální rychlost 68km/hodině
Prům. spotřeba 60km/hod Dynamo STARTER
Napětí 12V
Obsah nádrže 8/1 rez litru Výkon 300W
Výška motocyklu 950 mm Přední žárovka 35/35W Ba20
Délka motocyklu 1960mm Zadní žárovka 5W
Šířka motocyklu 565mm Stop žárovka 15W
Kontrolní žárovka 1,5W 2x Ba9
Maximální stoupání 30% Zapalovací svíčka Pal 14-7 RZ
Váha stroje-bez paliva 103kg Vzdálenost elektrod 0,4-0,6mm
Váha stroje-s palivem 114kg Baterie 2x6V-12Ah kostra minus
Únosnost (užitková váha) 160kg Pojistka baterie 15A
Maximální zatížení před.kola 92kg
Maximální zatížení zad. kola 180kg Kola
Primární převod řetězem 2x/9,525x4,77/3/8x3/8-44č Rozměr přední pneumatiky 3,00/14
Sekundární převod řetězem 12,7x5,2-82článku+1čl Rozměr zadní pneumatiky 3,00/14
Poměr převodu-primární 14/36 Rozměr předního ráfku 1,5x14
Poměr převodu-sekundární 14/38 Rozměr zadního ráfku 1,5x14
Poměr převodu-1. pře. stupeň 25/12X23/14 Tlak v přední pneumatice 2,0atp
Poměr převodu-2. př stupeň 19/17X23/14 Tlak v zadní pneumatice 1,5atp
Poměr převodu-3. pře. stupeň 16/21X23/14
Poměr převodu-4.pře.stupe 1/1 přímý záběr Počet drátů 32 ks
Celkový převod 1. stupeň 1:23,02 Závit drátu M 3,5
Celkový převod 2. stupeň 1:12,99 Průměr drátu 98
Celkový převod 3. stupeň 1:9,68
Celkový převod 4. stupeň 1:7,30 Seřízení předstihu
Převod pohon. rychloměru 5/14 zubů Vzdálenost přerušovače 3,8-4,1 mm
Čelisťové brzdy 150 mm/25mm Předstih zážehu před Hú 4,5-5 mm
Maximální zdvih pře. vidlice 120 mm
Maximální zdvih zad. vidlice 90 mm Obsah náplně
Obsah převodovky 0,335.litr
obr1.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "8894"
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one