Jiří Kočvara

Jiří Kočvara

Zde na těchto stránkách předávám své dlouholeté skušenosti jiným. Nebo se aspoň snažím:D

Stránky věnované těmto značkám

Jawa 90/36 Roadster

JAWA 90 Typ 36 ROADSTER se od roku 1967 stala legendou mezi sériově vyráběnými motocykly s vysokootáčkovým motorem, která pocházela po boku Pionýra z Povážských strojíren, kde vznikla celá řada povedených motocyklů od JAWY. Hned od počátku patřil tento výtečný motocykl ke klenotům československých sériově vyráběných motocyklů. Zasloužila se o to zcela nová konstrukce vysokootáčkového motoru, který svými vlastnostmi proměnil tento motocykl v motorovou pilu na dvou kolech s pětistupňovou převodovkou v kombinaci s vodorovným karburátorem ovládaným šoupátkem přímo na klice. Právě proto to byl tak fantastický stroj výjimečný ve svém obsahu. JAWA 90 se vyráběla ve dvou verzích. Verze ROADSTER byla stvořena pro asfalt a verze Cross pro terén. Od ROADSTERA se Coss lišil svým výfukem s plechovým chráničem vedeným horem k sedlu a řídítky s hrazdičkou
Dvoutaktní vzduchem chlazený motor byl spojen s pětirychlostní převodovkou se spojkou v olejové lázni. Pro lepší chlazení byl válec motoru spolu s hlavou byl opatřen hliníkovým žebrováním. Pro snadnou kontrolu oleje v převodovce byla důmyslně ukryta na pravé straně motoru měrka oleje. Primární převod motoru byl převáděn pomocí šikmo osazených zubů mezi košem a primárním kolečkem na klice. Ze začátku výroby se montovaly karburátory značky Dell Orto typ UB S 20, po němž se vzápětí začal montovat náš karburátor značky JIKOV. Karburátor byl na pravé straně spojen gumovou manžetou s přívěrou pro lepší starty za studena. Byl přichycen na přírubě, která sloužila též jako držák cívek zapalování. Pod tímto držákem se ukrývalo závratně důležité šoupátko určující, kdy se má dostat palivo do válce. To vše bylo ukryto pod deklem motoru, ve kterém byl přítlačný mechanismus spojky. Na deklu byl přichycen náhon tachometru převáděný z řetězového kola. Na levé straně motoru se nacházelo zapalování v podobě kondenzátoru a přerušovače ukryté pod plastovým víčkem. Síla motoru byla převáděna řetězem v gumových manžetách na 18 palcová kola, která měla své náboje spolu s brzdami zděděné od Pionýra. Přední teleskopické vidlice se montovaly ze začátku s menšími vidlicemi, které byly do úrovně dolního držáku nosných trubek. Novější verze měla již do standardní úrovně k hornímu držáku nosných trubek. Na předních teleskopických tlumičích byla připevněna maska, která se pak po úpravě otvoru pro kulatý tachometr montovala na Mustanga. Pod přední maskou byl klakson, který měl stejný tvar jako u Pionýra, jen byl na 12V. Řídítka byla opatřena na levé straně přepínačem světel ve tvaru kruhového prstence, stejně jako tomu bylo u skútrů Manet a Tatra. Palivová nádrž byla o obsahu 11 litru a byla opatřená po obou stranách nákolenicemi. Sedlo bylo důmyslně konstruováno. Po odemknutí se pod ním ukrýval velký prostor pro nejrůznější nářadí či drobné součástky. Zadní vidlice byla tlumena dvojicí svislých tlumičů, které byly shodné s kývačkami. Nad zadním světlem byl u verze Roadster umístěn nosič. Blatníky se podobaly těm u motocyklu Mustang. Nakonec to nejoriginálnější. Jde o spínací skříňku, která byla vyrobena s tištěnými spoji na desce. Nacházela se na pravé straně spolu se vzduchovým filtrem. Na levé straně se nacházel zámek spínací skřínky, s níž byl spojen středovou tyčkou. Těchto nejvýkonnějších motocyklů z Povážských strojíren Roadster a Cross bylo celkem vyrobených 42 tisíc kusů. První série devadesátky se prodávaly za 4.800 korun, v roce 1969 od výrobního čísla 014696 pak za 5.600 korun, a nakonec se tento motocykl prodával od roku 1972 za neuvěřitelných 3.600 korun československých.
JAWA 90 ROADSTAR měla bohužel příliš krátkou historii na svou převratnou konstrukci motoru. V roce 1973 byla výroba těchto motorových pil z Povážských strojírnách ukončena.


JAWA 90 TYP 36

Technický popis z 1968 2.vydání
Motor dvoudobý vzduch. chlazený Karburátor
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2920 SK
Obsah válců 88,7ccm Průměr difuséru 20mm
Vrtání 48mm Hlavní tryska 105
Zdvih 49mm Volnoběh tryska 50
Kompresní poměr 1:8,5
Maximální výkon motoru 9,5k při 6500ot/mim Alternátor
Maximální rychlost 95km/hodině Stejnosměrný proud 12V
Prům. spotřeba 60km/hod 2,8l/100km Výkon dynama 65W
Přední žárovka 25/25 W
Obsah nádrže 10,5/1,5rez litru Zadní žárovka 5W
Výška motocyklu 780 mm Stop žárovka 5W
Délka motocyklu 1930mm Kontrolní žárovka 1,5W 2x Ba9
Šířka motocyklu 600mm Zapalovací svíčka Pal 14-9 R
Zapalovací cívka 8 V-02-9210,3
Maximální stoupání 35% Vzdálenost elektrod 0,5-07mm
Váha stroje-bez paliva 76kg
Váha stroje-s palivem 83kg Kola
Únosnost (užitková váha) 160kg Rozměr přední pneumatiky 2,75/18 design M9
Maximální zatížení před.kola 56,5kg Rozměr zadní pneumatiky 2,75/18 design S22
Maximální zatížení zad. kola 66kg Rozměr ráfků 1,6x18
Primární převod řetězem 70kg Tlak v přední pneumatice 1,5atp
Sekundární převod řetězem 117kg Tlak v zadní pneumatice 2,5atp
Poměr převodu-primární 20/61 z ozubení 2,66:1 Počet drátů 36 ks
Poměr převodu-sekundární 15/34 z.řetězem 2,266:1 Délka drátů 190mm
Poměr převodu-1. pře. stupeň 25,20- 40/11 Zavit drátu M 4
Poměr převodu-2. pře. stupeň 15,15-35/16
Poměr převodu-3. pře. stupeň 10,73-31/20 Seřízení předstihu
Poměr převodu-4.pře. stupeň 7,20-28/23 Vzdálenost přerušovače 0.35-0,45mm
Poměr převodu-5.pře. stupeň 1:7,17-26/25 Předstih zážehu před Hú 1,7-2,2mm

Čelisťové brzdy 160mm/35mm Obsah náplně
Maximální zdvih pře. vidlice 127 mm Obsah převodovky 1000cmm PP80
Maximální zdvih zad. vidlice 100 mm Obsah př. tlumiče 100cmm
Obsah zad. tlumiče 80cmm
obr1.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "9436"
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one