Jiří Kočvara

Jiří Kočvara

Zde na těchto stránkách předávám své dlouholeté skušenosti jiným. Nebo se aspoň snažím:D

Stránky věnované těmto značkám

Jawa 500 typ 15

JAWA 500 Typ 15/00 motocykl patřící do kategorie sériově nejrychlejším JAW. Sériově vyráběná královská kubatura se vyráběla od roku 1952, kdy trh si žádal pro úzký kruh sportovně založených zákazníků především kdysi známou složku národní bezpečnosti, která svými pětistovkami honila po silnicích nepoctivé lidi. Motocykl na svou dobu byl jak má být, svým čtyřtaktním dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem o obsahu, jak jinak než 488 cmm vzbuzoval svým burácením respekt.

Konstrukce rámu byla převzata jen z mírnými změnami od známého světově uznávaného Péráka jemuž byla konstrukce zesílená a upravená pro dodatečnou montហsaidcary Verolex Typ561. Přední teleskopická vidlice pocházela u prototypu z péráka se svými manžety chránící dolní kluzáky předních teleskopických vidlicí. Pro sériovou výrobu byla použitá přední teleskopická vidlice již známe kývačky spolu se svým předním světlometem obohaceným kontrolkami pro mazání motoru a zapnutého klíčku v zapalování. Řídítka motocyklu byla podle jízdy opatřená ručně nastavitelným ovládáním tuhostí pro citlivější řízení. Palivová nádrž byla stejného tvaru spolu s jedno sedlem pocházejícího od Péráka, avšak palivová nádrž získala větší obsah z 13 na 16 litrů spolu s bočními nákolenicemi, sedlo získalo o jednu vinutou pružinu navíc. Pod sedlem se nacházela nádrž na 4,5 litru oleje, z které odebíralo olejové třícestné samočinné čerpadlo. V olejové nádržce byl zabudován filtr sání, který spojoval karburátor pryžovou spojkou. Zadní kolo bylo odpružené standardní pružící jednotkou od Péráků, jen se změnou tuhostí vnitřních vinutých pružin. To vše bylo postavené na devatenácti palcových kolech s jednostejnými bubny, opírající na jednoramenným výklopným stojánkem nebo na standardním dvouramenným stojánkem s větší roztečí. To nejlepší na tomto legendárním motocyklu byl zajisté čtyřtaktní motor vzduchem chlazený dvouválec OHC o objemu 488cmm s rozvodovým pohonem vačky pomocí válečkového řetězu urytého mezi válci to bylo jen u prototypu. Pro sníženou životnost byla nahrazen pro sériovou výrobu svislou hřídelí šnekovým soukolím. Motor byl ovládán čtyřstupňovou převodovkou se spojkou v olejové lázni. O výrobu energie se staralo ze začátku magneto dynamo značky LUCAS, které brzy bylo nahrazeno dynamo akumulátorovým zapalováním značky PAL s výkonem 60W.

Jawa 500 typ 15

Technický popis z roku 1951 platící od 12 – 2201 Technický popis z roku 1952 platící od čísla stroje 18 – 10001-00001-52
Motor Čtiřtaktní vzduchem chlaz. Karburátor
Počet válců 2 Karburátor Jikov 2924 H
Obsah válců 344ccm Průměr difuséru 24mm
Vrtání 58mm Hlavní tryska 95/105
Zdvih 65mm
Kompresní poměr 1:6,25 Dynamo
Maximální výkon motoru 12k 4000ot/min 14k 4000 ot Stejnosměrný proud 6V
Maximální rychlost 115 km/h Výkon dynama 45W
Prům. spotřeba 50 km/ hod 3,25/100km Přední žárovka 35/35W Ba20
Obsah nádrže 13/1rez litru Zadní žárovka 5W S8
Výška motocyklu 950 Kontrolní žárovka 1,5W 2x Ba9
Délka motocyklu 2000 Vzdálenost elektrod 0,6mm
Šířka motocyklu 700 Baterie 14Ah ukostřeni- minus

Maximální stoupání 40% Kola
Váha stroje-bez paliva 120kg Rozměr přední pneumatiky 3,00/19
Váha stroje-s palivem 132 kg Rozměr zadní pneumatiky 3,00/19
Únosnost (užitková váha) 160 kg Rozměr předního ráfku 2,25/19
Primární převod řetězem Rozměr zadního ráfku 2,25/19
Sekundární převod řetězem 1:2,59 Tlak v přední pneumatice 1,25 atp
Poměr převodu-1. pře. stupeň 1:1,75 Tlak v zadní pneumatice 1,5 atp
Poměr převodu-2. pře.stupeň 1:1,26
Poměr převodu-3. pře.stupeň 1:5,368 Seřízení předstihu
Poměr převodu-4. pře.stupeň přímý záběr Vzdálenost přerušovače 0,4 mm
Celkový převod 1. stupeň 1:13,426 Předstih zážehu před Hú 3,2-3,5 mm
Celkový převod 2. stupeň 1:7,449 Pravý válec náleží hornímu přerušovači
Celkový převod 3. stupeň 1:5,368
Celkový převod 4. stupeň 1:4,241 Obsah náplně
Čelisové brzd 150/25 160/25 Obsah převodovky 1 litr
Maximální zdvih př. kyv vidl 130 mm Obsah př. tlumiče 105cmm
Maximální zdvih zad. vidlice 100 mm Obsah zad. tlumiče 47cmm
obr1.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "8459"
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one