Jiří Kočvara

Jiří Kočvara

Zde na těchto stránkách předávám své dlouholeté skušenosti jiným. Nebo se aspoň snažím:D

Stránky věnované těmto značkám

Jawa 50/550

V pražské Jawě byl vyvíjen nový malý motocykl, později nazvaný Pionýr, prozatím označený jako Jawa 50. Po dokončení vývoje bylo rozhodnuto výrobu předat na Slovensko. V roce 1955 se začal tento motocykl v považských strojárnách sériově vyrábět pod označením Jawa 50, typ 550. Na jeho nádrži se objevil nový znak, klasické logo Jawy, ale pod nápisem v kruhu, v němž dříve bývaly iniciály Františka Janečka nebo ČZ, se nyní objevil znak považských strojáren. Od té doby používaly strojírny pro své motocykly s výjimkou skútrů označení Jawa až do doby, kdy předaly výrobu motocyklů do jihoslovenského Kolárova. Za pronájem značky Jawě platili.

Malý motocykl měl ležatý jednoválcový dvoudobý motor o objemu 50 cm³ a výkonu 1,2 kW při 5000 otáčkách. Otevřený konkávní jednoduchý rám s odpruženými oběma vidlicemi byl na tu dobu odvážnou konstrukcí, používanou spíš u skútrů než u motocyklů. Pro zvláštní tvar podsedlové části karoserie si vysloužil přezdívku pařez. Stal se velmi oblíbeným a spolu se svými pozdějšími modernizovanými verzemi motorizoval československou mládež. Jeho provozování bylo spojeno s několika výhodami. V první řadě jej mohli používat řidiči od 15 let, nemuseli mít řidičský průkaz, stačilo jen policejní přezkoušení a lékařská prohlídka a jeho SPZ byla přidělována zjednodušeně na okresní úrovni. Také cenově byl dostupný. Do roku 1958 kdy jeho výroba skončila, se vyrobilo přes 100 000 kusů. Kromě tradiční tmavočervené barvy byly některé série vyvedeny také v modré, zelené nebo béžové barvě.

JAWA 50 TYP 550

Motor dvoudobý vzduchem chlaz. Karburátor
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2912
Obsah válců 49,9ccm Průměr difuséru 12mm
Vrtání 38mm Karburátor Jikov 2914
Zdvih 44mm Průměr difuséru 14 mm
Kompresní poměr 1:6,1
Maximální výkon motoru 1,6k při 5000ot/mim Setrvačníkové magnetko
Maximální rychlost 45-50km/hodině Stejnosměrný proud 6V
Prům. spotř. při 30km/hod 1,65/100km Výkon magneta 20W
Obsah nádrže 3,5/0,5rez litru Přední žárovka 15/15W
Výška motocyklu 860 mm Zadní žárovka 5W
Délka motocyklu 1770mm Ploché Baterie 2x 4,5V
Šířka motocyklu 600mm Zapalovací svíčka Pal 14/5-RZ
Vzdálenost elektrod 0,5mm
Maximální stoupání 32%
Váha stroje-bez paliva 47kg Kola
Váha stroje-s palivem 50kg Rozměr přední pneumatiky 2,50/16
Únosnost (užitková váha) 130kg Rozměr zadní pneumatiky 2,50/16
Primární převod řetězem 9,5x5,8 44članku Rozměr předního ráfku 1,50Ax20
Sekundární převod řetězem 12,7x4,8 111 článků Tlak v přední pneumatice 1,7atp
Poměr převodu-primární 1:2,431 (14/34) Tlak v zadní pneumatice 2,0atp
Poměr převodu-sekundární 1:4,231 (14/55) Počet drátů 32 ks
Poměr převodu-1. pře. stup. 1:2,94
Poměr převodu-2. pře.stupeň 1:1,716 Seřízení předstihu
Poměr převodu-3. pře.stupeň 1:1 přímý záběr Vzdálenost přerušovače 0.4mm
Čelisťové brzdy 100/20 mm Předstih zážehu před Hú 2,8-3,1
Maximální zdvih pře. vidlice 90 mm
Maximální zdvih zad. vidlice 50 mm
550_dobova.jpg
550_renovovana.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "4894"
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one