Jiří Kočvara

Jiří Kočvara

Zde na těchto stránkách předávám své dlouholeté skušenosti jiným. Nebo se aspoň snažím:D

Stránky věnované těmto značkám

Jawa 250/559 Panelka

Panelka se vyráběla od října roku 1962. Tato Jawička se postarala o další lidový název v historii JAWY, který vznikl díky horní masce předního světla táhnoucí se do stran až ke konci řídítek. Pro panelový vzhled právě tohoto krytu dostala lidový název PANELKA. K tomuto vzhledu patří zcela nový tachometr, který se doposud vyráběl kruhového tvaru. Nyní ho nahradil tachometr oválný se zabudovanými žárovkami pro osvětlení a s kontrolkami pro dobíjení a polohu neutrál. Spínací skřínka byla vyměněna za novější s vložkou Fab s patentním klíčkem pro lepší zabezpečení. To nejcennější na Panelce byl motor. Měl 14 koní oproti svému předchůdci JAWĚ 250/353-04, který měl jen 12 koní. Vděčí zato zcela nový pístu a válec s většími sacími kanály, které jsou v převážné části ve válci a jen z malé části v karterech motoru. Karburátor byl připevněn přímo na válec a měl novou konstrukci se sytičem ovládaném u pravé rukověti plynu, v které byla zabudována otočná objímka. Kvůli výšce válce se změnila výfuková kolena, která byla nyní viší a kratší , a byla připevněna k válci pomocí převlečných matic šroubovaných dovnitř válce oproti svému předchůdci, u kterého se šroubovaly na venkovní závit válce.
Nový klikový mechanismus byl větší a uchycený na třech ložiskách. U první série byla ještě ložiska dvě na každé straně a jedno bez jakýchkoliv výrazných změn na karterech. Spolu se dvěma ložisky na klice se u první série montovala hlava válce se svíčkou, která měla uložení na našikmo. Další podstatnou změnou byly schránky, které šlo otevřít jen po odemčení sedla. To se muselo nejdříve nadzvednou, aby se daly odjistit pružné plíšky, které zabraňovali otevření schránek zvenčí. Poprvé se objevily na Jawičkách zadní světla z průsvitného červeného polystyrénu. JAWA 250 typ 559/02 se vyráběl do roku 1965, kdy byla nahrazena typem JAWA typ 559/04.

JAWA 250 TYP 559

Technický popis pro 559/02 z roku 1963
Motor dvoudobý vzduchem chlaz. Karburátor
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2926 SD
Obsah válců 248,8ccm Průměr difuséru 26mm
Vrtání 65mm Hlavní tryska 96
Zdvih 77mm Volnoběh tryska 50
Kompresní poměr 1:7,7 Šroubek volnoběžky 1/4-1/2otačky
Maximální výkon motoru 14k při 5000 ot/min Poloha jehly 3 zářez
Maximální rychlost 110km/hodině
Dynamo
Obsah nádrže 13,5/1 litr rezervi Stejnosměrný proud 6V
Výška motocyklu 1020 mm Výkon dynama 45W
Délka motocyklu 1980 mm Přední žárovka 25/25W Ba20
Šířka motocyklu 650 mm Zadní žárovka 5W S8
Stop žárovka 15W S8
Maximální stoupání 35% Kontrolní žárovka 1,5W 2x Ba9
Váha stroje-bez paliva 128kg Zapalovací svíčka Pal 14/240
Váha stroje-s palivem 140kg Vzdálenost elektrod 0,5mm
Únosnost (užitková váha) 160kg Baterie 6V-14Ah ukostření ´plus)
Maximální zatížení před.kola 100kg Pojistka baterie 15A
Maximální zatížení zad. kola 200kg
Primární převod řetězem 3,8x3,8/60članku Kola
Sekundární převod řetězem 1,2x5,6/119článku+1článek Rozměr přední pneumatiky 3,25/16
Poměr převodu-primární 45/22 Rozměr zadní pneumatiky 3,50/16
Poměr převodu-sekundární 46/18 Rozměr předního ráfku 1,85Bx16
Poměr převodu-1. pře. stupeň 19/12x24/12 zubu Rozměr zadního ráfku 1,85B x 16
Poměr převodu-2. pře.stupeň 19/12x20/16 zubu Tlak v přední pneumatice 1,25 atp
Poměr převodu-3. pře.stupeň 19/12x17/19 zub Tlak v zadní pneumatice 1,5 atp
Poměr převodu-4. pře.stupeň 1/1 přímý záběr Počet drátů 36 ks
Celkový převod 1. stupeň 1:16,5 Závit drátu M 3,5
Celkový převod 2. stupeň 1:10,3 Průměr drátu 3,5
Celkový převod 3. stupeň 1:7,4
Celkový převod 4. stupeň 1:5,2 Seřízení předstihu
Převod pohonu rychloměru 5/11 zubů Vzdálenost přerušovače 0.4mm
Předstih zážehu před Hú 3,5-4mm
Čelisťové brzdy 160mm/35mm
Maximální zdvih pře. vidlice 130 mm Obsah náplně
Maximální zdvih zad. vidlice 86 mm Obsah převodovky 800cmm
Obsah př. tlumiče 150cmm
Obsah zad. tlumiče 50cmm
obr1.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "9337"
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one