Jiří Kočvara

Jiří Kočvara

Zde na těchto stránkách předávám své dlouholeté skušenosti jiným. Nebo se aspoň snažím:D

Stránky věnované těmto značkám

Jawa 250/353 Kývka

JAWAČZ 250 typ 353 Kývačka sjela z výrobního pásu na podzim roku 1953 při vzájemné spolupráci s druhým největším výrobcem motocyklů ČEZETOU, s níž vznikaly tyto Kývačky až do roku 1969. JAWAČZ Kývačka byla prvním sériově vyráběným motocyklem, který měl odpruženou zadní vidlici pomocí dvojice tlumičů, které byly uchycené mezi zadní kyvnou vidlici a rámem. A tak po čase dostala tato výjimečná Jawička pro své zadní pérování lidový název KÝVAČKA. Tento název provázel takto konstruované motocykly, které se vyráběly v několika typech a obsazích nejen v JAWĚ, ale i v ČEZETĚ, až do roku 1974. JAWAČZ 250 typ 353 nastoupil hned po svém slavném předchůdci Péráku, který si své místo vydobyl nejen na domácím trhu, ale i světovém. Od Péráku zdědila kývačka motor, který měl stejné dvoupákové provedení pro řazení a startování. Změnilo se jen vyosení řetězového kola sekundárního převodu, jehož jednoduchý chránič byl vyměněn za komplet skládající se z dvoudílného plechového chrániče. Rám se zcela novou konstrukcí, ve kterém byla uložena zadní kyvná vidlice protínající svým čepem pouzdra v zadní časti rámu, tlumila pomocí dvojice tlumičů. Přední teleskopická vidlice měla uvnitř nosných trubek vynuté pružiny v olejové náplni zcela nové konstrukce. Kola též prošla velkou změnou z 19 palcových ráfků na 16 palcové ráfky. Jednostranné náboje zůstaly stejné jako u Peráka. Celé šasí bylo zcela nové koncepce, která vyšla vstříc úschově baterie a nářadí do praktických schránek otvíraných a zavíraných pomocí kličky od zapalování, kterou se odemkla čelní strana schránky. Sedlo skládající se ze dvou samostatných sedel, jak to bývalo u svého předchůdce Péraka, bylo vyměněno za jednotné dvousedadlo, pod kterým se nacházel třetí úložný prostor pro nejrůznější předměty. Další změnou prošla elektroinstalace. Dosavadní ukostření minusového pólu baterie bylo ukončeno, u kývačky byl naopak ukostřen plusový pól. Spolu s touto novinkou přišla nová spínací skřínka s ampérmetrem v podobě horního hliníkového krytu se značkou JAWAČZ umístěnou opět jako u Peráka v palivové nádrži. Jawa 250 typ 353 se vyráběla souběžně s typem JAWAČZ 250 typ 353/02 s jedno pákovou verzí řazení a spouštění motoru určeným především pro zahraniční trh. JAWAČZ 250 typ 353 a typ 353/02 byly nahrazeny modelem JAWAČZ 250 typ 353/03.

Jawačz 250 typ 353

Technický popis z roku 1955
Motor dvoudobý vzduchem chlaz. Karburátor
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2924 H
Obsah válců 246,3ccm Průměr difuséru 26mm
Vrtání 66mm Hlavní tryska 100
Zdvih 65mm Karburátor Jikov 2926
Kompresní poměr 1:8,6 Průměr difuzeru 26 mm
Maximální výkon motoru 12K při 4700 ot/ min Hlavní tryska 95
Maximální rychlost 100km/hodině
Dynamo
Obsah nádrže 13/0,5rez litru Stejnosměrný proud 6V
Výška motocyklu 1025 mm Výkon dynama 45W
Délka motocyklu 1980 mm Přední žárovka 25/25W Ba20
Šířka motocyklu 670 mm Zadní žárovka 15W S8
Stop žárovka 5W S8
Maximální stoupání 40% Kontrolní žárovka 1,5W 2x Ba9
Váha stroje-bez paliva 125kg Zapalovací svíčka Pal 14/240
Váha stroje-s palivem 135kg Vzdálenost elektrod 0,5mm
Únosnost (užitková váha) 160kg Baterie 6V-14Ah ukostření plus(+)
Maximální zatížení před.kola 105kg Pojistka baterie 15A
Maximální zatížení zad. kola 195kg
Primární převod řetězem 3,8x3,8/60članku Kola
Sekundární převod řetězem 1,2x5,6/119článku+1článek Rozměr přední pneumatiky 3,25/16
Poměr převodu-primární 45/22 Rozměr zadní pneumatiky 3,25/16
Poměr převodu-sekundární 46/19 Rozměr předního ráfku 2,5x16
Poměr převodu-1. pře. stupeň 19/12x24/12 Rozměr zadního ráfku 2,5x16
Poměr převodu-2. pře.stupeň 19/12x19/17 Tlak v přední pneumatice 1,25 atp
Poměr převodu-3. pře.stupeň 19/12x16/20 Tlak v zadní pneumatice 1,5 atp
Poměr převodu-4. pře.stupeň 1/1 přímý záběr Počet drátů 36 ks
Celkový převod 1. stupeň 1:15,668 Závit drátu M 3,5
Celkový převod 2. stupeň 1:8,759 Průměr drátu 3,1
Celkový převod 3. stupeň 1:6,265
Celkový převod 4. stupeň 1:3,04 Seřízení předstihu
Převod pohonu rychloměru 5/10 zubů Vzdálenost přerušovače 0.4mm
Předstih zážehu před Hú 4,8-5 mm
Čelisťové brzdy 160mm/25mm
Maximální zdvih pře. vidlice 130 mm Obsah náplně
Maximální zdvih zad. vidlice 100 mm Obsah převodovky 800cmm
Obsah př. tlumiče 150cmm
Obsah zad. tlumiče. tlumiče 65cmmmm
obr1.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "9337"
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one