Jiří Kočvara

Jiří Kočvara

Zde na těchto stránkách předávám své dlouholeté skušenosti jiným. Nebo se aspoň snažím:D

Stránky věnované těmto značkám

ČZ 175/501 (Prase)

ČEZETA 175 Typ 501/01 byl skútrem, který se stal prvním průkopníkem v sériové výrobě skútrů u nás. Tento unikátní skútr se začal vyráběl v roce 1957. Vyráběly ho České závody motocyklové, národní podnik Strakonice, v pobočce Českých Budějovicích. Skútr se hned na začátku zapsal do přední strakonické elity motocyklů díky své originální podobě, která byla na svoji dobu něčím převratným, něčím co se nedalo na silnicích jen tak přehlédnout. A tak není divu, že pro svoji krásu a velikost nesoucí se na malých kolečkách dostal svou lidovou přezdívku PRASE.
Tento skútr byl stvořen z nosné karosérie, v níž byl zespoda vložen motor, který pochází z modelu JAWAČZ 175 typ 356. Byl zcela stejný jen dostal navíc dvoupákové provedení pro řazení a startování. Nový karburátor Jikov 2924 SD 14 b s plovákovou komorou ve tvaru obdélníku se staral, aby tento drobeček jezdil jak má. Kartery motoru zůstaly beze změn jen dostal na pravý karter opěrný držák pro lanovod zadní brzdy, na který byla vyříznuta drážka pro upevnění. Elektroinstalace byla též převzata od JAWY 175 typ 356 spolu s kovovou spínací skřínkou, která byla umístěná v odklápěcích dvířkách, na nichž se zezadu nacházely držáčky pro rezervní žárovky a pojistku. Za odklopenými dvířky se ukrýval zámeček, se kterým se dala zablokovat řídítka pro neoprávněnou obsluhu. Po obou stranách příčného chrániče nohou se v dolní části nacházejí schránky pro nejrůznější drobné předměty. Tento příčný chránič skútru byl vyveden až do úrovně řídítek, pod kterými se nacházel panel s tachometrem a mechanickými hodinami, které se natahovaly zespod vnitřního prostoru spínací skřínky. Další odkládací prostor na nářadí a baterii se nacházel pod sedlem. Na přední časti byla důmyslně umístěná nádrž na palivo, která sloužila částečně jako součást předního blatníku a částečně jako nosná část, na které byl připevněn nosič zavazadel. Nádrž v přední části byla chráněna pro náhodné střety při manévrování skútru masivním nárazníkem. Přední vidlice byla tvořena kyvnou vidlicí, která byla tlumena dvěma gumovými bloky a jedním tlumičem. Zadní vidlice byla tvořena jednoramennou kyvnou vidlicí, která tvořila jeden celek s chráničem řetězu s jeho automatickým napínákem.
Od roku 1958 se skútru změnila podoba přední části. Na nádrž se začal montovat nosič zavazadel spolu s novým plastovým znakem ČEZETY. Zadní kyvná vidlice dostala jeden olejový tlumič pro lepší pohodlí. Koncovky výfuku se vyměnily z klasických rybin za nové doutníkové koncovky. Tento výtečný skútr se v té době prodával za 8.000 korun československých a později byl vylepšen o typ 501/03.

ČEZATA 175 TYP 501

Motor dvoudobý vzduch. chlazený Karburátor
Počet válců 1 Karburátor Jikov 2924M 13
Obsah válců 172ccm Hlavní tryska 95
Vrtání 58mm Volnoběh tryska 50
Zdvih 65mm Karburátor Jikov 2924M 11
Kompresní poměr 1:6,5 Hlavní tryska 110
Maximální výkon motoru 8k při 4750ot/mim Volnoběh tryska 55
Maximální rychlost 80km/hodině
Dynamo
Obsah nádrže 12/1 rez litru Stejnosměrný proud 6V
Výška motocyklu 1000 mm Výkon dynama 45W
Délka motocyklu 1950mm Přední žárovka 25/25W Ba20
Šířka motocyklu 680mm Zadní žárovka 5W S8
Stop žárovka 5W S8
Maximální stoupání 38% Kontrolní žárovka 1,5W 2x Ba9
Váha stroje-bez paliva 122kg Směrová žárovka 4 x 21 W
Váha stroje-s palivem 132kg Zapalovací svíčka Pal 14-7RZ
Únosnost (užitková váha) 150kg Vzdálenost elektrod 0,5mm
Maximální zatížení před.kola 82,5kg Baterie 6V-14 Ah(+ ukostření)
Maximální zatížení zad. kola 282kg Pojistka baterie 15A
Primární převod řetězem 3,8x3,8/54članku Kola
Sekundární převod řetězem 1,2x5,6/119článku+1článek Rozměr přední pneumatiky 3,25/12
Poměr převodu-primární 40/21 Rozměr zadní pneumatiky 3,25/12
Poměr převodu-sekundární 40/15 Rozměr předního ráfku 2,15/12
Poměr převodu-1. pře. stupeň 24/14 Rozměr zadního ráfku 2,15Bx16
Poměr převodu-2. pře. stupeň 19/14 Tlak v přední pneumatice 1,1atp
Poměr převodu-3. pře. stupeň 16/14 Tlak v zadní pneumatice 1,37-1,7atp
Poměr převodu-4.pře. stupeň 1/1 přímý záběr
Celkový převod 1. stupeň 1:16,82 Seřízení předstihu
Celkový převod 2. stupeň 1:9,61 Vzdálenost přerušovače 0.4mm
Celkový převod 3. stupeň 1:7,00 Předstih zážehu před Hú 4mm
Celkový převod 4. stupeň 1:5,59
Převod pohon. rychloměru 4/11 zubů Obsah náplně
Čelisťové brzdy 140mm/35mm Obsah převodovky 800cmm
Maximální zdvih pře. vidlice 100 mm Obsah př. tlumiče 50cmm
Maximální zdvih zad. vidlice 100 mm Obsah zad. tlumiče 50cmm
Klínový řemen 8x 560 mm
obr1.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "6927"
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one